Koen vertelt over het werken in China

Hoe is het nu om te werken in China? Ondertussen werk ik hier namelijk alweer ruim 4 maanden (bij Great Wall Motors) en mijn beeld begint een beetje compleet te raken. Tot nu toe bevalt het me erg goed. Als ik terug kijk op de eerste 10 jaar van mijn carrière dan is dat gekkenwerk geweest. In Europa ligt de standaard erg hoog. Het moet voor de beste prijs, beste performance en de hoogste kwaliteit. In mijn functie als engineer stond ik altijd midden in het vuur en heb ik altijd geprobeerd iedereen tevreden te houden. Niet altijd even leuk, wel super uitdagend en heel veel van geleerd.

Processen en procedures

Hier liggen de verwachtingen anders en neemt iedereen redelijk goed zijn verantwoordelijkheid waardoor ik meer focus heb op alleen de techniek. De medewerkers werken veel meer volgens de voorgeschreven procedures. Het gaat allemaal niet zo snel als dat ik gewend ben maar er zijn ook lang niet zoveel deadlines. In Europa zijn er bijvoorbeeld wel 8 projectfases voordat een auto in productie gaat, hier maar 3. Dat scheelt een hoop tijd en werk.

Ik heb nog steeds de gewoonte meteen te beginnen met een planning. In China werkt dat niet zo. De cultuur hier is reactief. De Chinese mensen leven in het hier en nu en zijn een stuk minder bezig met morgen of volgende week. Dit zie je ook terug op de werkvloer.

Ook groot verschil is dat in China alles is gebaseerd is  harmonie. Die zie je ook terug in het conflict van Trumpf met Noord Korea waar China een voorzichtigere aanpak wenst als wat de USA liever zou doen. Zo werken de afdelingen hier ook met elkaar samen. Aan het einde van de vergadering word je gevraagd of je ergens problemen mee hebt, zo ja dan moet je dat even aangeven. Zeg je niets, dan betekend dat dat de gevolgen van het besluit in de vergadering later ook gezamenlijk gedragen gaan worden.

Er zijn dan ook geen harde afspraken tussen de afdelingen met harde eisen. Als er problemen zijn word iedereen geacht een bijdrage te doen aan het oplossen van het probleem. Waar ik meer gewend ben dat je een verantwoordelijke aanwijs en hem vraagt wanneer het opgelost is, rommelen we hier nog even verder en zien we wel hoe en wanneer het loopt ?.

Er wordt hier veel gecontroleerd op de processen, alle acties moeten netjes langs alle procedures lopen. Zijn alle regeltjes netjes opgevolgd, zeg maar. Ik kijk meer naar de kwaliteit van het geleverde werk en de risico’s.

Van leverancier naar fabrikant

Voor mij is het erg leuk om in een hele nieuwe keuken te kijken, de keuken is ook een stuk groter. Dit komt omdat ik nu bij een autofabrikant werk en hiervoor bij de leverancier. Daarnaast spreek ik veel expats. We eten samen in de kantine en ook in de community komen we elkaar regelmatig tegen. Hierdoor hoor ik waar iedereen mee bezig is. Ik zie nu veel meer van de hele voertuig ontwikkeling. Hoe de huidige generatie word ontwikkeld maar ook wat er voor de toekomst aan zit te komen. Ik heb altijd de behoefte om ver vooruit te kijken en aan lange termijn ontwikkelingen te werken. Daar doe ik nu voldoende inspiratie voor op.

Groeten Koen

25 gedachten over “Koen vertelt over het werken in China

  1. Hey Koen Jenny Jayson

    Wat leuk om nu eens vanuit jouw werk een verhaal te lezen hoe je de dingen ervaart daar!!
    En wat fijn dat je het zo ontzettend naar je zin hebt !!

    Rex zegt : aanstaande zaterdag hebben we weer open middag met de seaside (niet vergeten) (: afijn zoals gewoonlijk gaat hier alles ook zn gangetje ,en zien we jullie volgende blog wel weer verschijnen!!
    T is altijd leuk om iets te lezen vanuit het verre China
    Gr aan alle dikke xx Rex Linda

    • Zeker fijn zo. Ik heb nog een stukje geschreven dus misschien dat Jenny die volgende week plaatst. Veel plezier alvast op de open dag, helaas zijn we er niet bij. Dikke xx terug !

    • Reactie van oma Min,
      Ik heb je hele verhaal gelezen,ben heel blij met al je informatie over je werk.
      En lees het met veel plezier.
      Groetjes aan Jenny en Jadson.
      Liefs Oma Min

      • Heel goed oma, ik heb nog een stukje geschreven en dat plaatst Jenny misschien volgende week wel. En we zijn weer lekker een weekendje naar Peking dus daar kunnen we ook weer genoeg over vertellen.

  2. Mooi verhaal koen. Kan het me wel inbeelden. Hebben natuurlijk al vaak aangegeven bij MTEE dat we meer willen engineeren. En ook leuk dat je de gehele auto ontwikkeling meemaakt. Oh en wat bedoel je me lage termijn ontwikkeling 😉

    Spreek je snel weer

    Lex

    • Thanks Lex. Lange termijn ontwikkeling is iets wat niet in jou woordenboek staat? ?? Ik bedoel wat te gaan doen als we geen verbrandingsmotoren meer toepassen maar met andere technieken werken.

    • Thanks Rob! Ik ga elke dag met de fiets naar het werk maar dat is maar 15 minuten. Verder ga ik 2 keer in de week hardlopen in de sportschool. Ik moet de buurt nog even verkennen om te kijken of ik beter kan MTBen of racefietsen. De wegen zijn niet al te goed en onveilig dus misschien maar beter een mooi MTB parcours zoeken. Groeten Koen

  3. Hoi Koen, bedankt voor je uitleg over de werkzaamheden zo te lezen zit je wel goed daar en doet weer een andere ervaring op. Leuk om jullie zo te volgen! Wanneer zie ik je weer op Strava??
    Succes verder en dikke kus van Karen en mij ook voor Jenny en Jayson

  4. Hi Koen,

    Goed om te lezen dat het je bevalt.
    Grappig hoe anders de cultuur is.
    Ik zelf onder vind nu ook de switch van leverancier naar klant.
    Succes daar.

    Grt. Alex V.

Geef een reactie